מה זה תה טיבטי

תה טיבטי מקורי!

העם הטיבטי, כחלק מרב העמים במזרח, נוהגים לשתות תה כחלק מהתרבות שלהם, מזה מאות שנים (מקור התה בסין, שהתפשט לכל אסיה, אודות לדרך התה העתיקה). אדם טיבטי יכול לחיות על תה בלבד וללא אוכל במשך זמן רב. עשינו קפיצה קטנה לטיבט כדי לחוות את תרבות התה הטיבטי הייחודי בגג העולם ועל הדרך גם לבדוק, כמה הוא דומה למה שנהוג לקרוא לו בישראל תה טיבטי.

תרבות התה הטיבטי

ישנם שני סוגי תה מסורתיים בטיבט; ותה חמאה ותה מבושל עם חלב.

תה חמאה, הוא הפופולרי ביותר והוא חלק בלתי נפרד מחיי הטיבטי. הטיבטי יכול לשתות בין 10-20 ספלים ביום ואומרים כי נוודים שותים לעתים עד 40 כוסות ביום. החמאה היא המרכיב העיקרי, מכוון שהיא עוזרת לשמור על חום הגוף, ולספק אנרגיה הנדרשת במיוחד לחיים גובה רב. 

על פי המנהג הטיבטי, שותים את התה בכמה לגימות (לא בבת אחת). אחרי כל לגימה, המארח ממלא מחדש את הספל של האורח עד אפס מקום, לכן האורח מעולם לא מרוקן לגמרי את הקערה. אם האורח אינו מעוניין לשתות, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להשאיר את הספל ללא מגע והמארח לא ייעלב.

הספלים לשתיית תה טיבטי עשויים בדרך כלל מכסף או מעץ, אולם בחנויות תה, נמצא בד”כ ספלי קרמיקה. ספלי התה נחשבים לסמל סטאטוס ולכן ניתן למצוא לעיתים ספלים המקושטים באבנים יקרות המועברות מדור לדור.

הכנת תה טיבטי מקורי

תה עם מלח?

נכון שזה נשמע כזה יאק! אבל ממש לא כך…

טיבטי שרגילים לשתיית תה עם מלח, ונוסע אח”כ למערב, אומר אותו דבר על תה מתוק 🙂 

טיבטים מכנים את התה שלהם זאת “טסה ג’ה” או בו ג’ה boe ja. ניתן להשתמש בחמאה או לא, אך מלח הוא רכיב שלא ניתן לוותר עליו. המלח מדגיש את הטעם, אך הסברה היא שהוא תורם גם לעניין החיים בגובה. בהשוואה לאנשים החיים בגובה פני הים (בד”כ בתרבות של ישיבה), הטיבטי נמצא בתנועה רבה במשך היום. הטיבטי חי בגבה רב (בסביבות 3,500 מ’ מעל פני הים) ובטמפרטורות נמוכות מאד.

לפי ד”ר דייויד בראונשטיין, רופא הוליסטי מוכר בינלאומי וכותב ספר ‘Salt Your Way to Health’, רמת נתרן גבוהה מעידה על מחסור באשלגן. מינרלים אלה משווים זה את זה. בירקות טריים לדוגמא יש אשלגן. העם הטיבטי שותה את התה עם מלח כבר מאות שנים, אז כנראה שהם לא טועים…

אם אינך רגיל לשתות תה עם מלח, השתמש במעט מלח בתחילה ותווכח לדעת שהוא תה טעים.

מלח הימלאיה לתה טיבטי
מלח הימלאיה לתה טיבטי

ומה לגבי סוגי התה?

ניתן להשתמש כמעט בכל סוג תה מר, עלי תה ירוק או תה שחור בתפזורת. לעלי תה טיבטי קוראים chabakchung. סוגים שפופולרים בטיבט הם תה הודי מאטו אוטם טאג’ מאהל, ותה סיני שמגיע בדרך כלל בקוביות דחוסות (קוראים לזה בריקים). הטיבטים מפוררים אותו לתוך המים, בתהליך בישול התה.

כשמכינים תה שחור חזק החלב, החמאה והמלח לא יכריעו את מרכיב הבסיס שהוא התה. מומלץ לא להשתמש בדרג’ילינג או תה יסמין, להכנת תה טיבטי.

נהוג להשתמש ב 50% חלב או פחות, אם רוצים לשתות תה יותר לייט. מה עם תבלינים? אין בכלל!

הר טיבטי
נוף טיבטי טיפוסי

תה טיבטי בישראל

ניסיתי ובאמת שלא הצלחתי להבין את קשר בין התה הטיבטי המסורתי ל”תה טיבטי” הנמכר בישראל, ומשמש בדרך כלל תה להרזיה או תה לדיאטה.

קראתי על התה את המשפט הבא: “התה הטיבטי מכיל כ ­12 צמחי מרפא טבעיים בתוספת ויטמין C המשולבים יחד על פי נוסחה טיבטית עתיקה וסודית”. וואלה?…

הסתכלתי על רכיבי “תה טיבטי”, שנמכר בישראל ומצאתי רכיבים רבים שכלל לא גדלים או נמצאים בשימוש בטיבט. לנענע, תפוז, פטל שחור או היביסקוס (ועוד) אין סיכוי לשרוד, אפילו יום אחד בתנאי האקלים והגובה של טיבט. הם בוודאי לא נמצאים בשימוש במסורת העם הטיבטי מזה מאות שנים… בדיקה קצרה שעשיתי, העלתה שחברת “סודות המזרח” המייבאת למעשה את התה מסרילנקה ומכאן הקשר לשם “תה טיבטי” תמוהה אף יותר.

רוצים להרזות, לרדת במשקל, לטפל בבעיות עצירות עם תה צמחים – בבקשה, יחד עם זאת, האם ה”תה הטיבטי” הוא באמת תה המיוצר ב”נוסחה טיבטית עתיקה וסודית”?… אם קראתם עד כאן, אני מניח שאתם כבר יודעים את התשובה. מעבר לשם שעל הקופסא לא נמצא, כל קשר אמיתי לתה טיבטי מקורי, כפי שאני מכיר אותו לפחות.

מנזר תה טיבטי
מנזר טיבטי בהימלאיה

שתף את הפוסט

תה דיטוקס של ביוטבע